>

Jumaat, 30 Mac 2012

masak lemak cili padi ikan tongsan


Selalunya kalau nak beli barang basah saya dan suami lebih gemar pergi tesco Alma je..paling dekat dan selesa..tapi kelmarin kami bertolak dari rumah bapa mertua di selama perak melalui jalan kulim..jadi kami singgah sebentar di tesco kulim..ambil barang apa yang patut sebab malam nanti suami saya bertugas pula..tiba2 terpandang satu slice ikan ni ..tengok isi cantek..baca tag di atas ikan tu nama tongsan..saya tak berapa nak kenal sangat jenis ikan ni..dlam kelam kabut ngn afham pun tengah merengek dekat babanya..saya pon ambil jela 3 potongan ikan tu..lepas siap barang kami pun bayar..perut pon dah berkeroncong..makan2 jap terus balik.. keesokkanya baru saya masak ikan tu..saya google tgok resepi apa yang sesuai nak masak dengan ikan tongsan ni..ramai yang buat masak lemak tempoyak..terliur gila tengok masakan dalam blog yang mantap tu..pergghh ,,tapi memamndangkan tempoyak takde stock di dapur..tukar jela la jadi masak lemak cili padi. pertama kali saya rasa isi ikan ni..agak hanyir sikit..tapi mujurlah dah rendam isi ikan tu dengan asam jawa.. rasa ikan ni macam ikan patin...ape2 pon memang sedap..

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...