>

Rabu, 20 Oktober 2010

~~Sambal sotong~~..ngeh3x.


Almost a month aku bergelar Mrs Ayob. ade memember tanye ape perbezaan sebelum dan selepas berumah tangga? huiih!! jenuh jugak nak menjawab memandangkan aku baru sebulan je nikah, tapi secara general aku boleh kata beza sebelum dan selepas kawen memng ketara, bukan a bit changes tapi almost everthing must change. kalau orang yang tak ready sure rasa terbeban dengan tanggungjawab yg perlu dipikul. kalau dapat suami jenis yang cool dan jenis yang lantak aku rasa tkde masalah, tapi kalau dapat jenis yang particular dalam segala hal, agak2 mesti muka wife masam je memanjang. sebenarnya dapat suami yang yang cool atau protocol, dua2 takde masalah kalau k9ita dapat buat segala tanggungjawab dengan rela hati... kalau tak rela baik fikir awal2x.....^_^

Masa bujang leh iron baju sendri ..kedut sedikit pon tak jadi hal, tak pun kalau yang jenis malas pakai baju tak ber 'iron' pon tkpe..dan sehingga hari ni aku masih belom berpeluang nak iron baju uniform suami..maklumlah kami tak tinggal sekali dek sbb kerja yang nun seorang di utara n seorang lg di selatan..sebelom kawen perut sumbat maggi cap ayam dengan kari..hari2 pon tkdak masalah..asalkan perut berisi. dah kawen, takkanlah nak bagi suami makan maggi lg...haaaa.. baru teruji segala kepakaran memasak..teringat kisah ni balik diawal minggu pertama perkahwinan kami...pulang ke rumah abah..tp seisi keluarga tiada dirumah..perut mengelupor minta makanan..check dalam freezer cuma ada ikan dan sotong...mulalah jari ni dok ketok2 meja..nak masak ape dengan dua bendalah ni,pikir punye pikir masak sotong sambal akhirnya

lepas solat dan buat hidangan petang buat suami.."air tea panas kegemarannya".. aku terus terjun ke dapur..nak bland cili kering,potong bawang,tanak nasi..blablabla..
cili kering kan ade dua jenis satu yang 'kerekott' rasa nya bila buat sambal kurang pedas dan much better then yang licin n bersinar sbb cili kering ni lebih pedas..tp disebabkan dah tkde cili kering..aku main bedal jela..janji akan terhidang something utk kami menyantap..

siapla menu aku pada hari tu.tp memng pedas giler sambal aku buat tu..terpaksa la dah tkde benda lain nak masak..' abg jgn makan bnyk sgt tau sambal tu pedas sgt" pesan aku pada suami ....tunggu respons dari sang suami.."memng pedas la ayang" tp sedap sgt katanya.still memuji membuat hati ku girang.hurrmm.."ayang risau abang sakit perut karang..pedas tu" balasku..suami tersenyum sambil menceduk kuah smbal penuh satu pinggan dan menikmati masakan..dengan penuh nikmat menjamu selera dan wajah suami mula membuah kan titik2 peluh walaupon time tu hujan baru je lepas melabuh kan tirai nye..ehehehe..~~~

tapi at the end...suami sakit perut n cirit birit coz makan banyak sangt smbal sotong tu.eheheh
moral of the story. kalo mak kita ajak masuk dapur jangan dok wat bodo je.. better belaja, wt ringan2 tangan sket..kate orang bijak pandai.."nak pikat hati suami kena ikat perut nye dulu (^^,) , tapi walau macamanapun aku masak,pas makan suami akan cakap terima kasih sambil memeluk erat =D . Very sweet~~

macam2 hal lah yang aku belajar dengan suami aku..mujur lah dia jenis yang open minded n penyabar sangat2x... setakat ni aku happy menjadi wanita yang berstatus isteri...
cukuplah dulu wat setakat ni. lain kali hikayat kisah lain pulak akan aku post kat sini.~~

Happy Day!!!!.....

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...